Wijn met karakter - DTNG.

Wijn met karakter

Lotte Ditzel | donderdag 23 maart 2017

Als fervent wijnliefhebber raakte ik in shock toen de ober in een keurig restaurant de bestelde fles wijn met een schroefdop aan tafel opendraaide! Geen mooie ‘plop’ van een echte kurk maar een ‘klik’ van een limonade dop! Ik had gegeten en gedronken! De beste man legde zonder enige emotie uit dat het allemaal niets uitmaakte. Wijn is wijn en welke dop er op een fles zit maakt echt niets uit!

Ik zat met deze gebeurtenis nog wekenlang in mijn maag. Bij een mooie fles wijn die een aantal jaren heeft gelegen krijg ik een belevingsgevoel. Ik kan er verliefd naar kijken, ik kijk verlangend uit om hem te ruiken en te proeven en ik serveer hem alleen aan goede vrienden die van een mooi glas wijn houden. Ik zorg dan ook echt dat hij op kamertemperatuur is dus heb ik hem al een dag eerder uit mijn kelder gehaald en in de vensterbank gezet.

Zit in het bovenstaande verhaal geen mooie vergelijking met de huidige manier waarop mensen met elkaar een relatie aan willen gaan? De schroefdop symboliseert het vluchtige daten via Happn of Tinder waarbij in de ontmoeting het etiket wordt gelezen maar het uiterlijk van de fles veelal de keuze bepaalt.

Hoe anders is het met de symboliek van de kurk! Ze is bedoeld voor de langer houdbare wijnen, wijnen die zuurstof nodig hebben, er zit een geschiedenis en een verhaal achter. De vluchtige datingmarkt in Amsterdam en de ‘keuzestress’ zorgen ervoor dat men niet meer de tijd neemt om echt iemand te leren kennen. Een mens met al z’n mooie kanten en wellicht ook een schaduwzijde? Maar zorgt dat nou niet juist voor het karakter, de diepgang en de beleving?

Laat jouw keuze in de liefde – en de persoonlijke begeleiding bij het zoeken naar een partner – gaan over de inhoud!