Geweldloze communicatie biedt oplossing aan elk conflict!

Roos van Ginkel | donderdag 29 april 2021

In het leven lopen we allemaal wel eens tegen problemen aan. Die ene keer dat je je bijvoorbeeld enorm irriteert aan je vriendin als ze weer te laat komt. Of die keer dat je collega een afspraak niet nakomt. Erg vervelend. Als je irritaties niet uitspreekt kunnen ze uiteindelijk uitmonden in een groot conflict. Daarom is het erg belangrijk om ze gelijk te communiceren. Een succesvolle manier is door het gebruiken van geweldloze communicatie. We leggen je hieronder uit wat dat precies is.

Geweldloze communicatie

Geweldloze communicatie is effectieve manier van communiceren, ontwikkeld door Marshall Rosenberg, die je kunt gebruiken in het dagelijks leven. Het geeft ons handvatten om helder te zijn in wat belangrijk voor ons is. Wereldwijd gebruiken veel mensen het omdat het helpt om conflicten te voorkomen en op te lossen. Je kunt het gebruiken binnen je relatie, maar ook binnen vriendschappen of met collega’s. Het bestaat uit vier stappen, die hieronder worden toegelicht. 

Stap 1: Waarneming

Bij waarneming neem je waar wat je ziet en hoort. Geweldloos communiceren betekent dat je hier geen interpretaties aan toevoegt. Je zegt dus precies wat je ziet. Bijvoorbeeld: “Je was vanavond een half uur later thuis dan we hadden afgesproken” In plaats van: “Je kan ook nooit een keer op tijd zijn, volgens mij heb je gewoon geen zin.”

Stap 2: gevoel

Vanuit jouw waarnemingen ga je naar jouw gevoelens. Hier beschrijf je wat jij in deze situatie voelt. Geweldloos betekent dat je hier altijd bij jezelf en jouw gevoelens blijft zonder te wijzen naar de ander. Dit kun je het beste doen door constant het woordje ‘ik’ te gebruiken. Bijvoorbeeld: “Als je te laat bent, voel ik me gepasseerd.” De focus ligt hier dus meer op jouw gevoel en minder op het gedrag van de ander.

Stap 3: behoefte

Het hebben van positieve of negatieve gevoelens wordt veroorzaakt door het wel of niet vervullen van jouw behoeften. Geweldloos communiceren betekent dat je beseft dat jouw eigen behoefte de oorzaak is van jouw gevoel en niet het gedrag van de ander. De reden dat jij het vervelend vindt dat de ander jou niet appt, komt eigenlijk doordat je behoefte hebt aan verbinding. Zoek daarom altijd naar de achterliggende behoefte en communiceer die.

Stap 4: verzoek

Als laatste formuleer je wat je graag zou willen. Een verzoek is een positieve boodschap aan de ander. Positief betekent dat je aangeeft wat je wilt in plaats van wat je niet wilt. Je moet altijd zorgen dat dit verzoek specifiek en helder is. 

Laten we de vier stappen samenvoegen in een voorbeeld hieronder. Neem als voorbeeld een vriend die weinig contact met je opneemt. Je zou het als volgt kunnen formuleren. “We hebben afgelopen maand maar een keer contact gehad. Ik voel me op dit moment onzeker omdat ik behoefte heb aan onze vriendschap. Komt het je anders uit volgende week wat af te spreken?” Als je deze vier stappen van geweldloos communiceren toepast, zul je conflicten veel effectiever kunnen oplossen.